Wednesday, July 27, 2011

♥ permohonan dari hatiku ♥

assalamualaikum warahmatullah

dengan nama Allah Maha Pengasih Maha Pemurah,
yang mengurniakan ilham dan ilmu..cahaya juga petunjuk..

"apa khabar telefon bimbit ku yang telah lama terbiar...?" tiba-tiba terdetik dalam hati untuk membaca semula msg msg yang ku simpan setelah sekian lama..

pernah seorang ukhti menegur tingkah ku " ukhti, delete saja kenangan silam mu..ia akan menjadi beban hidupmu...tak perlu di kenang masa lalu..masih ada matlamat yang harus kita capai..."

ada benar kata ukhti itu, tapi...kata katanya tidak dapat menandingi berat hati ku untuk menghapus secebis memori yang ada dalam telefon bimbit ku..ada pahit, ada manis, ada suka, ada duka..semuanya tertulis di dalamnya...

aku memasang bateri telefon bimbit ku..
tempat pertama yang ku kunjungi adalah 'peti pesanan tingkas'
aku klik dari pesanan yang paling akhir..
dan kemudiannya meneruskan ke pesanan seterusnya..

dalam sedar mahupun tidak, sebahagian dari pesanan yang telah ku baca membuatkan airmata terus berlinangan..

hakikat kehidupan ada suka ada duka....benar la, 'pengalaman mengajar aku menjadi lebih dewasa dalam berfikir..'

seakan baru semalam pesanan itu di kirimkan kepadaku..tapi hakikatnya, semuanya telah berlalu begitu pantas...airmata ku kembali menitis lagi..berfikir tentang masa lalu...sahabat, terima kasih atas segalanya. kekuatan yang ada pada mu sangat sangat ku hargai, hingga saat ini pasti akan ku hargai...dari pertelingkahan kecil yang berlaku, aku belajar erti persahabatan...andai, persahabatan ini terbina dari asas yang rapuh, mungkin saja...kita sudah membuat haluan masing masing...tapi, Allah sangat pantas dan bijak dalam mengatur kehidupan hambaNya...

sahhabat, DIA telah menguji persahabatan kita dengan pelbagai ujian..dan alhamdulillah keranaNya jua..inshaAllah hati kita terpaut kembali... walau ku rasa, pada saat itu sangat pedih, lemah dan sebagainya..kata kata mu membuat kan aku terubat luka..dan aku tahu, ketika itu juga hati mu terluka dengan sikap ku...sahabat, maafkan khilafku...

kakak, masih kah kau ingat lagi....saat mula nya pertemuan mu dengan ku...engkau banyak menceritakan tentang dirimu dan saat itu aku cuba memahami perasaanmu, alhamdulillah..keranaNya jua..kasih sayang mula hinggap di hati..

kau selalu titipkan pesanan ringkas berupa kata manis pengubat duka hanya dengan meningatiNya...kau selalu melafazkan kata maaf, walau tiada secalit kesalahan pun yang menghiris hatiku...terima kasih di atas ketabahanmu menerimaku sebagai adik mu,kakak....

teman, sekarang....kau telah berbahagia... aku pasti, kau gembira pada saat ini...teman, setiap kali aku membaca pesanan ringkas mu..hatiku bagai terluka membacanya...hatiku menangis, kerana...kau sunyi tanpa bicara...pergi meninggalkanku sendirian...kaca atau permata menjadi pilihan ketika itu...dan kau, telah memilih pilihanmu...aku akur dengan langkahmu.....aku pasti, suatu hari kau juga akan menyadari...inshaAllah..

semua yang telah ku coretkan...bukan itu maksud sebenar ku...
penulisanku hari ini dan ketika ini...adalah bertujuan untuk memohon maaf dan ampunan, ikhlas tunduk dari hati kecilku....aku pasti, dalam senyuman manis yang diberikan...pasti pernah ku hiris hatimu yang mungkin saat ketika itu terluka...yang mungkin aku telah menjadi garam menambah pedih luka...mungkin jua, aku tidak menunaikan hak muram mu yang ingin di dengar bisikan suara hatinya...yang telah berselindung disebalik seribu satu rahsia genangan airmata mu..aku mohon maaf andai tidak memahami bicara kecilmu...mohon maaf andai tidak memahami senyuman sakit mu...

aku mohon maaf kerana dirimu telah menikmati sakit akibat biacara lisanku...mohon maaf kerana tidak memahami bahasa mata......pokok nya...aku mohon maaf utk segalanya.........

hati yang inginkan kemaafan dan redhaNya,
♥ PrincessSolehah ♥

No comments: