Friday, July 1, 2011

memang kau suka pendam perasaan?

assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh..

soalan Maudu' di atas, membuatkan dia menjatuhkan airmata nya dengan laju.

beban yang ditangungnya selama ini, seolah tidak dapat lagi di selindungnya..sepanjang perjalanan, dia hanya mendiamkan diri tanpa sepatah perkataan ceria pun terlafaz dari lidah nya..tidak seceria selalu, senyuman yang selalu terukir tidak kelihatan pada hari itu..

setiba di rumah..ukhti kurang senang melihat keadaan dia yang sangat membisu..tanpa buang masa, ukhti pun bertanya pada dia "ukhti..memang sukaa pendam perasaan ke?".

dia merenung tajam muka ukhti..tanpa sedar, airmata nya meluncur laju.. ukhti cemas, "eh..kenapa nangis? minta maaf.." ukhti pun memberi pelukan erat buat dia.

dia hanya mampu menceritakan dari airmata nya yang mengalir dengan cepatnya. Yang terbuku di hatinya sudah keluar menjadi airmata. sebak hatinya sangat terasa bila terdengar sendu sedan nya ketika menangis.

Ukhti : kenapa menangis ni? minta maaf...
dia : terima kasih ukhti..
Ukhti : apa yang kau simpan ni? cerita kan lah...
dia : (tunduk dan menangis teresak esak kecil)
Ukhti : kau tak boleh beterusan mcm ni...kalau you dont trust me, u still got a lot of akhawat there...you can share with anyone.

mendgr kata kata ukhti, dia semakin menyirami dirinya dengan airmata..tak terluah satu apa pun dari lidahnya...

pujukan demi pujukan, dia tetap mendiamkan diri..ukhti pun berkata "just remember, Apa guna Allah sediakan you akhawat utk dgr your problems lau you just diamkan sendiri? yes! True Allah Maha mendengar rintihan hambaNya, and ofCoz He close to us. BUT yet, natural human being still need support from the other human, still perlukan shoulder to cry..masih perlukan someone beside yang ujud to listen your problems..bukan problems sja akahwat dgr, inshaAllah segala suka duka..mesti akhawat tidak akan jemu denganmu.."

ukhti sambung kata katanya lagi "jangan biarkan dirimu memakan hati sendiri, jangan buat andaian sendiri..minta buah fikiran dari mana mana akhawat kita..inshaAllah diorang akan bantu kita..kalau you dont trust me, you still ada yang lain yang you trust untuk ceta your problems..and kalau masalah tu ada kaitan dengan manusia, ingat saja

"bila kita punya hubungan dengan manusia ada masalah, cek balik hubungan kita dengan Allah.."

renung renungkan ayat tu, bila timbul perselisihan antara manusia dengan manusia..mesti cek dengan diri kita, cukupkah mujahadahmu ?cukupkah sabarmu? apa yang penting, kena istiqamah dan ikhlas dalam apa jua amalan..inshaAllah.

semoga bermanfaat,
dari hati yang inginkan keikhlasan,
PrincessSolehah.

No comments: