Monday, January 24, 2011

~ TIADA ISTILAH PUTUS ASA DLM DIRI ~

Assalamualaikum warahmatullah..Bismillahirrahmaanirrahiim..

Setiap yg bergelar insan pasti tidak akan terlepas dgn pelbagai masalah, cabaran dan dugaan, samada kecil atau besar.

Semua itu adalah KETETAPAN ALLAH bagi menguji keutuhan iman di dlm hati. Usah persalahkan nasib jika diri ini dibebani dgn pelbagai kesulitan kerana semua itu adalah TAKDIR ALLAH. Tidak ada istilah 'nasib' kerana setiap apa yg berlaku dlm hidup ini atas KETENTUAN-NYA. Sebagai insan yg taat kpd Allah, kita perlu menerima segala KETENTUAN dan KETETAPAN Allah dgn hati yang redha, beriman kpd Qada dan Qadar.

Biarkan rsa sedih, kecewa dan terluka bersarang dlm hati, usah sesekali timbul rsa putus asa atas sgla yg ditentukan. Firman Allah swt yg bmaksud, "APAKAH MANUSIA ITU MENGIRA BAHAWA MEREKA DIBIARKAN SAHAJA MENGATAKAN; KAMI TELAH BERIMAN SEDANG MEREKA TIDAK DIUJI LAGI?".

Jika kita mrasakan diri kita malang krn dihimpit masalah kiri dan kanan, depan dan belakang, ingatlah bukan kita seorang yg diuji malah ada insan lain yg lebih hebat dugaannya.

Sikap putus asa memang dilarang Allah dan sesiapa yang sedang mengalami perasaan ini, MOHONLAH KEAMPUNAN ALLAH.

Allah mjelaskan hal ini dlm sebuah ayat yg sungguh indah maknanya: "KATAKANLAH (WAHAI MUHAMMAD); Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri sendiri (dengan perbuatan maksiat), janganlah berputus asa dari rahmat Allah, krn sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua yang Maha Pengampun; lagi Maha Mengasihani".

Lihatlah persekitaran kita hari ini. Ramai yg mudah berputus asa sehingga sanggup membunuh diri! Sungguh mudah seseorang itu myerah kalah dlm kesulitan yg dilalui.

Jika kita pernah gagal, ini TIDAK BERMAKNA KITA AKAN GAGAL SELAMANYA. Persoalan penting adalah BAGAIMANA KITA MENGENDALIKAN dan BERHADAPAN dgn kegagalan itu.

Allah tak pernah bsikap zalim pd hamba-hambaNya. Bahkan Dia Maha Adil dlm segala sesuatu. Dia telah memberi kt nikmat yg begitu banyak tetapi kelemahan manusia SELALU ALPA, TIDAK SEDAR DIRI dan KURANG BERSYUKUR atas apa yg diberi.

Firman Allah swt, "APAPUN MANUSIA APABILA TUHAN-NYA MENGUJINYA LALU DIMULIAKAN-NYA DAN DIBERIKAN-NYA KESENANGAN, MAKA DIA BERKATA: TUHANKU TELAH MEMULIAKANKU. ADAPUN APABILA TUHAN-NYA MENGUJI LALU MEMBATASI REZEKINYA MAKA DIA BERKATA: TUHANKU MENGHINAKANKU. SEKALI-KALI TIDAK (DEMIKIAN)."

Doa dibawah dpt melembutkan hati yg keras agar bertaqwa kpd Allah:
(ayat 51 surah Taubah) - sebaiknya amalkan setiap solat Subuh dan Maghrib..
Maksudnya; "SEKALI-KALI TIDAK AKAN MENIMPA KAMI MELAINKAN APA YANG TELAH DITETAPKAN OLEH ALLAH BAGI KAMI. DIALAH PELINDUNG KAMI, DAN HANYALAH KEPADA ALLAH ORANG-ORANG YANG BERIMAN HARUS BERTAWAQAL "

inshaAllah sehari-hari kena berusaha untuk sucess selalu!:) Allah is always near~~:) inshaAllah
wassalam warrahmatullah...<3

No comments: