Wednesday, January 26, 2011

RENUNGAN BERSAMA

assalamualaikum warahmatullah...

Yg jauh adlah MASA yg berlalu..
Yg dekat adlah saat datangnya MATI..
Yg berat adlah memegang AMANAH..
Yg ringan adlah berbuat dosa sesama manusia & meninggalkan SOLAT..
Yg besar adlah HAWA NAFSU manusia yg tidak pernah mencapai kepuasan....




bila muhasabah balik dgn smua kata2 yang di atas...terasa betul2 terjadi dalam kehidupan seharian kita..msa yang ada sekarang ini akan berlalu pergi dan akan meninggalkan kita jauh.. msa yang ada sekarang tidak akan dpt di ulang kembali dan setiap saat akan menangkap catatan baru.. kerana itu, bila fikir ulang dan fikiran tu di ulang lagi..dari pada kita mencatat sejarah dgn benda yang tidak mendatangkan manfaat buat diri kita utk jadi masa lalu, maka lebih baik la utk kita mencipta masa indah dgn meluangkan aktiviti yang bermanfaat bg hati minda dan fizikal kita..

dekat nya kita dgn mati juga salah satu cara kita akan takut dan jemu utk melakukan kemaksiatan kepada Allah. jika sekiranya mati bukan jdi satu motivasi utk diri kita...akan huru hara lah dunia dengan kemaksiatan bermaharaja lela..dpt kita perhatikan sekarang manusia bersikap takut mati dan cinta dunia..sesuai dgn sabda Rasul kita tentang penyakit tersebut(cinta dunia takut mati). na'uzubillah min zalik.. semoga mati mengajar mendidik dan memotivasikan kita utk sentiasa melakukan kebaikan keranaNya..

manakala yang berat itu adalah AMANAH. Firman Allah SWT yang bermaksud:

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit bumi, bukit bukau dan gunung ganang, semuanya enggan memikul amanah itu dan khuatir mengkhianatinya, lalu dipikul amanah itu oleh manusia, sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat jahil. astagfirullahal aziim :'( betapa berat amanah itu untuk dijalankan..semoga kita tergolong dari org yg tidak mengkianati amanah tersebut..inshaAllah..amiin.

'ala kulli hal...semoga kita dapat menjaga batas2 pergaulan dan diri kita dari terjerumus ke lembah yang dilarang olehNya. semoga Allah memberkati hidup kita dengan rahmat dan kasih dari Yang Maha Esa..amiiin

minta maaf utk semuanya..
wassalam warrahmah..

No comments: