Sunday, February 24, 2013

Lidah itu lebih tajam dari pedang...

Assalamu'alaikum warrahmatullah..
subhanallah, masyaAllah..

I found this awesome post di Muka Buku..and its True that, lidah ni sangat tajam dari sebilah pedang perang, pisau untuk potong daging, hiris bawang dan sebagainya. How simple Lidah mengorakkan kata-kata, and terus menusuk tembuh ke hati manusia. Kalau kata-kata yang baik keluar dari tutur lidah maka, akan terkesan yang baik pada hati yang menerima/mendengar kata-kata tersebut, and cematu jua sebaliknya.


nowadays, not only lidah yang memainkan ketajaman kata-kata, anything yang berunsur kan penyampaian yang disampaikan kepada selain diri sendiri before terlafaz better tapis-tapis dulu. Hhm, always teringat sebuah lagu dari in-team, bicara kata I guess nama tajuk lagu nya.. part of the lyrics says "terlajak perahu, masih boleh di undur lagi, terlajak kata, buruk padahnya/hilang percaya" see! how kata-kata tu sangat important for us to jaga.


while texting , tiba-tiba a friend of mine ni diam-diam je, the I said "diam-diam jua.." , replied "silence is golden" well, enough said la kan? one of Hadith Rasulullah pun ada bersabda, kira-kira maksudnya : Jika kamu percaya akan hari akhirat (kebangkitan), berkata baik atau diam.


moral of segalanya, sangat-sangat penting untuk menjaga kalam bicara kita, and bahaya nya berbicara yang sia-sia, moga apa yang terlintas, terucap, terlafaz, terluah dari lidah kita adalah segalanya yang baik, dan tidak kurang dari mengingatNya. Im saying this for myself first and foremost! Ingat kan diriku, andai ku terlupa.


Allah a'alam. semoga bermanfaat!

ma'assalamah, fi hifzillah.
wassalam.


......║\

......║▒\
......║▒▒\
......║░▒║..Luka
......║░▒║..disebabkan...
... ..║░▒║..Pedang
......║░▒║..Jika
......║░▒║..Dibalut
......║░▒║..Akan
......║░▒║..kembali
......║░▒║..Sembuh
......║░▒║..TETAPI
......║░▒║..Jika
......║░▒║..Luka
......║░▒║..disebabkan
......║░▒║..Kata-kata
......║░▒║..Akan
......║░▒║..kekal
......║░▒║..di
......║░▒║..Ingatan
......║░▒║..Sepanjang.
......║░▒║...Hayat.....
......║░▒║
......║░▒║
.▓▓▓▓▓▓▓▓▓ " Apakah yang
paling tajam di dunia ini?".
.......]█▓[Imam Ghazali menjawab
yang paling tajam adalah "lidah
manusia".
.......]█▓[Kerana melalui lidah,
manusia dengan begitu mudah
menyakiti hati
.......]█▓[dan melukai perasaan
saudaranya sendiri.
.......]█▓[

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum akak.. nak copy boleh?