Monday, June 6, 2011

cari redha mesti redha redha

♥Assalamualaikum Warahmatullah...♥

Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah,♥ Allah masih lagi meminjamkan nafas dan kehidupan for us, untuk teruskan kehidupan semata mata untuk mengabdikan diri kepadaNya..inshaAllah..bila Allah beri pasti ada hikmahnya,♥ bila Allah tak bagi...dan Yakinlah mesti ada rahmat dariNya..

tiba tiba hari ni, rasa jari jemari ni nak terus menari nari di atas keybord..idea plak mencurah curah nak share something..inshaAllah semoga bermanfaat..amin..♥

Dalam sehari hari hidup yang kita jalani..macam macam yang kita jumpai, banyak karenah yang kita harus layani..dan dalam masa yang sama Princess cuba untuk menyelami setiap hati yang singgah..dan kadang rasa sangat sedih bila ada sebahagian dari kalangan hati hati yang hidup mmbuat andaian yang tidak tidak kepada Princess..♥

Princess teringat kata kata seorang ukhti...
"Ukhti..kenapa sedih sgt dengan penilaian orang dengan Ukhti? ukhti sepatutnya rasa syukur, antara ramai ramai orang Allah pilih ukhti untuk di uji...Ujian yang Allah bagi untuk ukhti bukan ujian yang orang lain boleh tempuh, dan namanya ujian mesti la susah dan payah, lupa kah kau ukhti, syurga tu sangat manis...? Allah akan timpakan ujian tu kepada yang dia sayangi, dari ujian juga Allah cuba nak tegur ukhti..terlalu banyak isi ujian ni ukhti..."

♥ ♥ sambung ukhti tu lagi.." bersyukur la..minta la pada Allah ukhti..Allah yang ciptakan kita, maka kembali lah padaNya tika susah dan senang kita..pasti Allah akan berikan yang terbaik utkmu ukhti...Allah dah aturkan yang terbaik buat kita semua..apa lagi yang kurang nak kita persoalkan? kan Allah dah sebut dalam kalimah cintaNya 'jgn bersedih hati, sesungguhnya Allah bersama kita' malah balik balik kita dengar, yang Allah tu betul betul dekat dengan kita, lebih dekat dari urat leher kita..bayangkan betapa dekatnya Dia untuk kita...tpi, kita lah yang selalu cari alasan untuk menjauhkan diri dariNya..astagfirullahal azim, na'uzubillah min zalik..."

Princess pun berfikir,♥ ♥ banyak betul dari apa yang dikatakannya..kadang kadang, kita banyak sangat memohon kepadaNya, nak itu ini sampai terlupa akan nikmatNya yang sudah terlalu banyak untuk kita...dan kita terlupa dengan permohonan kita, bila Allah sudah perkenankan apa yang kita kehendaki, tiba tiba kita nak elak pulak...dan bila Allah tak nak bagi..mula la menitiskan airmata dan membuat pelbagai andaian..Astagfirullahal aziim..

memang yang namanya manusia itu, tidak pernah akan rasa puas...ukhti tu pun selalu ingatkan "ukhti...ingat lah firmanNya bernada manja..dalam surah Al-Baqarah ayat 216, kira kira maksudnya tidak semestinya Apa yang kita ingin kan baik utk kita dan apa yang kita tidak menyukainya tidak baik utk kita, Allah tahu segala galanya..sedang kita manusia ni, tidak tau apa apa...betapa jahilnya diri kita kan...apa pun yang Allah berikan untuk kita, itu lah yang terbaik..inshaAllah.."♥

Princess pun selalu je lupa..astagfirullahal azim..kan setiap apa yang Allah dah tetapkan dari usaha kita pasti ada redha dan rahmatNya..ada lagi Princess prnah dgr conversation between dua sahabat..
ukhti 'Aisya : kak, tolong doakan la final ni kitorang dapat score tinggi..inshaAllah..
ukhti 'Khadijah : InshaAllah, tapi akak bukan nak doakan yang bukan bukan utk korang...tpi akak rasa macam ni la saja doa akak..kalau sekiranya Allah takdirkan kamu semua cemerlang dan mendapat redhaNya, akak nak kamu semua lulus...tapi, Kalau gagal tu..terdapat redhaNya..kamu gagal la...

masa tu..rasa terkejut sgt la dengar doa akak tu..subhanallah, selama ni tak tefikir pun kan..mmg dalam kehidupan kita, kita perlukan redha Allah tu..mmg gagal tu amat pahit di mata manusia setelah berusaha dengan sesungguhnya..tpi, kalau Allah dah tetapkan begitu dan Allah redha..untuk apa lagi kita nak memberontak?

the point yang Princess nak sampai kan sini..kena ada rasa syukur dan menerima apa yang telah Allah tetapkan buat kita..inshaAllah Princess pun sedang berusaha ke arah itu....memanglah medan tulusan, percakapan ni senang je nak buat benda tu..tapi, bila kena diri sendiri/tika di medan praktikal..pasti akan ada rungutan yang tidak sihat...huhu tpi, bila kita berusaha untuk belajar erti redha..inshaAllah sakit mcmmna pun kita hadapi di dunia ni akan rasa mcm semut cubit je kot? sebab..orang yang beriman bila di berikan ujian, dia seolah olah melihat syurga di depan..subhanallah, semoga kita semua tergolong dalam mereka yang MengImani Allah, amin! :') InshaAllah

"Aku redha Allah Tuhanku, dan Islam pegangan agamaku, dan Muhammad itu nabiku dan utusan dari Tuhanku" inshaAllah..♥ ♥

jom jom kita sama sama belajar erti redha...inshaAllah..bila ada susah ke, senang terutamanya..balik la kepadaNya..kata kataNya , menanti untuk di nyanyikan dengan suara merdu yang telah Allah kurniakan..inshaAllah..

ni saja lah dulu Princess nak luahkan..inshaAllah Princess akan update lagi.. setia menanti! ceh...buah idea ni tak de la ada apa apa, semuanya yang baik dari Allah jua..mana mana yang kurang senang di baca, harap di maafkan..maafkan untuk segalanya..dan terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca post ni.. any comments, please do ke dalam chat box...inshaAllah Princess akan membaca dan mempertimbangkannya..hehe..

sampai jumpa lagi, Princess tinggalkan korang semua dengan penjagaan yang rapi Dari Allah..inshaAllah..
wassalam..♥
dari Princess yang cuba berusaha mencari redhaNya.
♥PrincessSolehah♥

2 comments:

Anonymous said...

thanks for this lovely entry.. "kalau sekiranya Allah takdirkan kamu semua cemerlang dan mendapat redhaNya, akak nak kamu semua lulus...tapi, Kalau gagal tu..terdapat redhaNya..kamu gagal la..."

sebak baca :')

♥PrincessSolehah♥ said...

I know rite.. :') masa tu terdiam tau..msa dgr akak tu ckp mcm tu..tpi ada bnr nya gak kn..